Presscitat från säsongen på Drottningholms Slottsteater 

Barnproduktionen Drömtapet – en slottssaga

”här serveras kulturarvet lika läckert som tillgängligt. Renaste kulturpolitik till vardags: det bästa för den yngsta publiken” Margareta Sörenson, Danstidningen

 

Operan Orpheus

”Dirigenten Francesco Corti leder Drottningholmsteaterns

orkester fullkomligt lysande och bekräftar med denna sin tredje

operaproduktion att han är en gudagåva till teatern”

Erik Graune, Tidskriften OPERA

 

”Drottningholmsteaterns Musikchef Francesco Corti visar tillsammans med orkestern sin osvikliga förmåga att få barockens musik att leva och andas, svänga och dansa”

Axel Englund, Expressen

 

”Drottningholmsteatern gör en kulturhustorisk bragd när man sätter upp Telemanns opera ”Orpheus”. Helheten är musikaliskt och visuellt anslående och sångarna i toppklass”

Loretto Villalobos, SvD

 

”Estetistikt läcker iscensättning av Georg Philipp Telemanns sällan spelade opera om Orpheus och Eurydike”

Cecilia Djurberg, Aftonbladet

 

”visuellt slående uppsättning som på alla sätt gör Drottningholms Slottsteater till ett levande kulturarv”

Johanna Paulsson, DN

 

”il se passe quelque chose de passionnant dans ce théâtre de Drottningholm, bien plus qu’un théâtre musée exceptionnel : un vrai théâtre de création qui devrait, dans un monde meilleur, attirer encore davantage les oreilles et les yeux qu’il ne le fait déjà avec sa salle toujours comble.”

Det pågår något spännande på Drottningholms slottsteater, mycket mer än ett enastående teatermuseum: en verklig skapande teater som, i en bättre värld, borde locka ännu fler öron och ögon än den redan gör med sin ständigt fullsatta salong.

Guillaume Delcourt, Wanderer

 

” Il miracolo di Drottningholm è anche il lavoro invisibile di decine di professionisti: scenografi, sarti, falegnami e macchinisti che conoscono a memoria il respiro del teatro e la sua acustica unica.”

”Miraklet i Drottningholm är också det osynliga arbetet av dussintals yrkesmän: scenografer, skräddare, snickare och maskinister som kan teaterns andning och dess unika akustik utantill.”

Mirko Gragnato, Opera Libera