Die wunderbare beständigkeit der liebe oder
Orpheus
opera i tre akter av Georg Philipp Telemann (1681-1767)
Orfeus och Eurydike har kommit att betyda mycket inom den svenska operakonsten och är den mest gestaltade berättelsen i olika uppsättningar på Drottningholms Slottsteater under 1900-talet. I augusti 2025 spelas för första gången George Philipp Telemanns Orpheus.
Verket återfanns så sent som i slutet av 1900-talet och i Telemanns version lyfts en ny huvudkaraktär in i handlingen. Det är Orasia, drottning av Thrakien, som är olyckligt förälskad i Orpheus. Om budskapet i Orfeus och Eurydikemyten är att du inte kan gå tillbaka och ändra ditt öde, är budskapet med Orasias tillägg att du inte heller kan ändra en annan människas livsväg.
“Här har vi nu ett absolut mästerverk som förtjänar att bli känt av en stor publik. Alla känner visserligen till myten om Orfeus, men kommer att bli mycket förvånade över att ha inte ha varit bekanta med den här operan tidigare!”
När operan återfanns saknades delar som övergångar mellan arior. Francesco Corti adderar musik av Telemann och andra med honom samtida tonsättare från Hamburg för att skapa en komplett Drottningholmsversion. Huvuddelen av texten sjungs på tyska, men det finns även arior på italienska och franska.
Som regissör ser vi italienska Elena Barbalich som bl.a. undervisar i regi vid Accademia di Belle Arti di Venezia. Elena Barbalich har ett djupt intresse för antik mytologi:
“I min version av Orpheus kommer jag att försöka lösa några av de gåtor som döljer sig i den här urgamla myten.”
Dirigent • Francesco Corti
Regissör • Elena Barbalich
Scenografi • Christer Nilsson
Kostymer • Anna Kjellsdotter
Ljusdesign • Morgan Brown
Orasia • Florie Valiquette
Orpheus • Yannick Debus
Eurydice • Lauren Lodge-Campbell
Ismene • Hasnaa Bennani
Eurimedes • Rodrigo Carreto
Cephisa • Josefine Mindus
Pluto • Lisandro Abadie
Ascalax • Rémy Brès-Feuillet
Eine Priesterin • Lauren Lodge-Campbell
Drottningholmsteaterns kör
Drottningholmsteaterns orkester
Francesco Corti
Elena Barbalich
Med stöd av
Drottningholmsteaterns Vänner ur Stiftelsen Henrik Nordmarks fond, Helge Kuba, Ad Infinitum Foundation, Barbro Osher Pro Suecia Foundation