Hjärtat stormar så vilt

ett förvandlingsäventyr bland gudar, monster, hjältar och helt vanliga dödliga

à la baroque för 6-10-åringar

SPELPLAN 2024

Lör 18 maj kl 13.00 Premiär
Lör 18 maj kl 15.00
Sön 19 maj kl 13.00
Sön 19 maj kl 15.00
Tor 23 maj kl 11.00
Tor 23 maj kl 13.00
Fre 24 maj kl 11.00
Fre 24 maj kl 13.00
Sön 26 maj kl 13.00
Sön 26 maj kl 15.00
Ons 29 maj kl 11.00
Ons 29 maj kl 13.00
Tor 30 maj kl 11.00
Tor 30 maj kl 13.00
Sön 2 juni kl 13.00
Sön 2 juni kl 15.00

Föreställningen är ca 50 minuter lång.

Biljettpriser

Barn 125 kr
Vuxen 175 kr

Reducerat pris för skolklasser. Boka via biljett@dtm.se

En sorgsen herdinna är trött på att gråta, sångguden Orfeus beger sig ner i underjorden för att hämta sin älskade Eurydike, kungadottern Ariadne har en bror som är till hälften tjur och det unga kärleksparet Leander och Hero bestämmer sig för att trotsa det stormande havet för att träffas i hemlighet…

I vår föreställning kommer ni att få höra franska kammarkantater – en slags operaminiatyr som innehåller allt som finns i den franska barockoperan, fast i ett litet format. Ett möte med fransk barockmusik och sagor ur den förunderliga antika mytologin.

Följ med över hav och under jord genom mytologins svindlande labyrinter i en lekfull föreställning om mod, längtan, drömmar och kärlek. Om fantasins kraft och om att våga utmana sitt öde.

Koncept och musikalisk utformning • Annastina Malm
Musik: Louis-Nicolas Clérambault, Philippe Courbois, Michel Pignolet de Montéclair, Jean-Philippe Rameau
Regi Sophie Helsing
Scenografi Christer Nilsson
Kostymer Anna Kjellsdotter
Mask och peruk Catharina Lundin

Medverkande

Annastina Malm, mezzosopran
David Risberg, baryton

Violin • Elin Gabrielsson
Viola da gamba • Daniel Holst
Traversflöjt och flöjt • Kristine West
Cembalo • Marcus Mohlin

Varför hade hon inte stövlarna
på sig?

“Jag har sjungit dessa kantater konsertant i många år och alltid slagits av deras stora dramatiska potential. Till skillnad från en lång opera där vi möter många olika karaktärer i olika situationer zoomar kantaterna in på en, två och ibland tre karaktärer i ett för dem livsavgörande skeende - åskådaren kastas rakt in i dramat, som alltid får en snar, oftast tragisk upplösning. Just det koncentrerade berättandet i kombination med det färgstarka persongalleri vi finner i den antika mytologin gör att kantaterna lämpar sig väl för en ung publik. Sedan jag själv blev förälder påminns jag hela tiden om dessa myters fascinationskraft på barn. Jag kommer så väl ihåg hur jag som liten, efter att ha sett en filmatiserad version av Glucks Orfeus och Euridike, helt förkrossad snyftade “Varför hade hon inte stövlarna på sig?”. 

Annastina Malm

Med stöd av

Barbro Osher Pro Suecia Foundation
Drottningholmsteaterns Vänner
Stiftelsen Hjälpfonden
Kerstin Hjelt
Anders Bodin
samt anonyma givare