Händel Anthems!

gästspel på Musikaliska, Nybrokajen 11, Stockholm

4 november kl 16.00

I ett samarbete med EARLY MUSIC SWEDEN gästspelar Drottningholms Slottsteater med en konsert på Musikaliska Kvarteret

Chandos Anthems, HWV 246-256, är en uppsättning hymner komponerade av Georg Friedrich Händel 1717–18. Till psalmtexter skrev Händel hymnerna som huskompositör på egendomen Cannons i Middlesex, England för James Brydges, hertigen av Chandos. Hymnerna har inga direkta förebilder i engelsk kyrkomusik, utan följer den form som Händel använde för sina latinska psalmtolkningar, med en blandning av satser för soloröster och körsång. Några av hymnerna bygger på tidigare verk, och några reviderades senare för andra sammanhang.

Program

O sing unto the Lord a new song (249b)
As pants the hart (HWV 251)

PAUS

Ur Esther (HWV50a)
Ouverture (Andante-Larghetto-Allegro)
Recit I’ll hear no more
Aria Pluck root and branch
Aria Tears assist me
Duet Who calls my parting soul
Accompagnato Turn not, o queen, thy face
Recit Guards, seize the traitor
Aria How art thou fall’n from thy height

I will magnify thee (HWV 250a)

Medverkande

Dirigent • Francesco Corti

Emanuelle de Negri, sopran
Martin Vanberg, tenor
Lisandro Abadie, bas  

Ensemble ur Drottningholmsteaterns orkester

EARLY MUSIC SWEDEN – Nationell scen för tidig musik på Musikaliska (Nybrokajen 11) i Stockholm är en nationell genrespecifik brännpunkt för barock-, renässans- och medeltidsmusik som drivs av Stockholm Early Music Festival.

Drottningholms Slottsteaters musikchef Francesco Corti är mycket väl förankrad i den tidiga musiken. Han är cembalist, organist, spelar hammarklaver och dirigerar med en repertoar fokuserad på barockmusik och den klassiska perioden. Han leder regelbundet orkestrar som Les Musiciens du Louvre och Pomo d’Oro och har gjort många cd-inspelningar som dirigent, solist och kammarmusiker. Hans senaste cd Handel: Winged Hands. The Eight Great Suites & Overtures tilldelades just Diapason d’Or, en utmärkelse för enastående klassiska musikinspelningar. Sedan 2016 undervisar han i cembalo och basso continuo vid Schola Cantorum Basiliensis i Basel, Schweiz, ett av världens ledande musikinstitut för tidig musik.

Franska sopranen Emmanuelle de Negri hörde vi i somras på Drottningholms Slottsteater, som Helena i The Fairy Queen. ”Hennes röst har en fin bärighet och en förträfflig koloratur” skrev Epoch Times och i Aftonbladet: ”…den erfarna barocksopranen Emmanuelle de Negri excellerar som Helena, en stark och välfokuserad röst med karaktär.
Emanuelle de Negri samarbetar regelbundet med William Christie och Les Arts Florissants. Hon har gjort många roller i franska barockoperor och framträder regelbundet med framstående franska ensembler. För Emmanuelle Haïm och hennes Concert d'Astrée har hon nyligen sjungit i Rameaus Castor et Pollux och Les Boréades.

Tenoren Martin Vanberg har medverkat på Drottningholms Slottsteater i flera uppsättningar – Odysseus återkomst 2008, Rokokomaskineriet 2016 och Ariodante 2019. I somras sjöng han titelrollen i Rameaus Dardanus på Confidencen Opera & Music Festival. Hans aria i fängelset är föreställningens mest gripande och han berör med naturlig sångteknik och stor konstnärlig uttrycksförmåga”, Epoch Times, ”…har en iögonfallande närvaro och sjunger med en sammetslen och nästan förgörande vacker röst”, Svenska Dagbladet. Martin Vanberg är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och vid Opera-Akademiet i Köpenhamn. Med barockrepertoar framträder han bl a med Accademia Bizantina, Kammerorchester Basel, LaVerdi Baroque, I Solisti Veneti och Europa Galante.

Basen Lisandro Abadie föddes i Buenos Aires och inledde sina musikstudier där. Han tog examen vid Schola Cantorum Basiliensis och Musikhochschule Luzern i Schweiz. Inom operaområdet sträcker sig hans breda repertoar från Monteverdi till nutida musik och han har samarbetat med ensembler som Les Arts Florissants, Collegium 1704, Orchestra of the Age of Enlightenment och a nocte temporis. Han har medverkat i över 60 inspelningar. Sedan 2022 föreläser han om källor till historisk framförandepraxis vid Schola Cantorum Basiliensis, där han också undervisar i Master of Advanced Studies, AVES (Advanced Vocal Ensemble Studies) sedan 2019.