Musikaliskt tidsfördrif

en glittrande musiksalong del II

Anna Paradiso Laurin och Dan Laurin fortsätter även i år med serien Musikaliskt Tidsfördrif, ett konstnärligt projekt som låter oss besöka de svenska salongerna mellan 1780 och 1860 för att väcka en i stort sett bortglömd del av vår musikhistoria till liv: hemmamusicerandet, att samlas kring ett klaver för att spela och sjunga tillsammans. 

Oerhört skickliga musiker, oftast kvinnor, skapade en konstnärlig värld under intima förhållanden i sina hem, en värld som få är bekanta med idag. Under privata salongskvällar fick de spela en självständig roll och skapa en repertoar som var deras egen – vare sig det gällde sång, poesiuppläsning eller musik vid klaveret. Eftersom repertoaren var tänkt för hemmet och ofta komponerades av människor som inte var yrkesmusiker har den senare bemöts oerhört nedlåtande och arrogant. Dessutom var kvinnor begränsade i val av genrer de kunde komponera i och framföra för sina vänner. Så var det för Carolina Ridderstolpe och för Matilda Gyllenhaal d’Orozco, två salongsvärdinnor som skapade egna världar av musik och skönhet.

Förutom deras personligt hållna verk kommer konserten att inkludera svenska sånger av Olof Åhlström, som utan tvekan är en av Sveriges minst kända, stora musikpersonligheter. Född samma år som Mozart utvecklade han en ny sånggenre inom hemmamusicerandet: den svenska visan. Under nästan 50 år tryckte och publicerade Åhlström mer än fem tusen sidor med egen och andras musik i musik- och textsamlingarna Musikaliskt Tidsfördrif, Traditioner af Swenska Folk-Dansar och Skaldestycken satte i musik. Endast ett fåtal av dessa kompositioner har framförts i modern tid. Många av texterna till visorna komponerades av Åhlströms svägerska, den kända salongsvärdinnan och skaldinnan Anna Maria Lenngren. Mest känd är Olof Åhlström dock för att tålmodigt ha transkriberat all musik med tillhörande texter av en ständigt improviserande och ordsmidande Carl Michael Bellman.

På kontinenten framträdde Beethoven, Schubert och Chopin oftare i privata hem än vid offentliga konserter – en främmande tanke för den nutida lyssnaren. Musiken framfördes på delikata hammarklaver i en intim och avspänd atmosfär, mellan en poesiläsning och kanske en liten sorbet med vänner, långt från den glamorösa världens spektakel. I salongerna var musiken således en del av en bredare performance.

Som under en typisk salongskväll erbjuder vi förutom musik därför även en blandning av olika konstnärliga och intellektuella inslag som i vår föreställning inkluderar attityder. Attityderna var populära i de svenska och europeiska salongerna: med olika gester och uttryck gestaltade besökarna känslor eller kanske någon känd skulptur till ackompanjemang av musik… som ett slags dåtida ”Gäster med gester”.

Vi tror, att det huvudsakligen är i denna sfär som den dåtida, musikaliska utvecklingen i Sverige äger rum. Så, sätt er bekvämt, ta ett glas med något ni tycker om, njut av varandras sällskap och låt oss öppna dörrarna till salongen.

Välkomna! 

Medverkande

Koncept, manus, klaver • Anna Paradiso Laurin
Manus, presentatör, flöjt • Dan Laurin

Sång Kristina Hammarström, mezzosopran och Elisabeth Hellström, sopran
Attityder Matilda Larsson

Konserten är en del av ett treårigt forskningsprojekt finansierat av Vetenskapsrådet som genomförs på Kungliga Musikhögskolan. 

Musikaliskt Tidsfördrif

Lördag 9 september 2023 kl 16.00
Mingel med artisterna och konsert i Déjeunersalongen, teaterns foajé. Längd ca 1,5 timme.

BILJETTPRISER

Onumrerat
Alla platser 195 kr
Under 26 år 100 kr

karamellan - café och restaurant

Drottningholms slottscafé, Karamellan, serverar mat och kaffe i vacker miljö. Det går att sitta inomhus, utomhus eller i det nybyggda orangeriet. De tar också emot grupper.
Se menyn och boka bord >>>